Fridtjof Nansenschool

Stichting Boor

Locatie:
Rotterdam
Jaar:
2022
Status:
Afgerond
Type:
Onderwijs

 

Dieren wijzen de weg in de Fridtjof Nansenschool

Een schip, een lachende krab en een nieuw schoolgebouw. De Noorse ontdekkingsreiziger Fridtjof Nansen reisde de aarde rond op zoek naar nog onontdekte werelden, zeeën en dieren. De Rotterdamse jenaplanschool Fridtjof Nansen vroeg Readme voor het ontwerp van gevelpanelen, de huisstijl én natuurlijk de gebouwcommunicatie, oftewel bewegwijzering.

De school wil echt iets gaafs voor het nieuwe gebouw, zo vertelt Jeroen Banga van Readme. ‘De buitenkant moet visueel het verhaal en de visie van Fridtjof Nansen vertellen. Binnen wil de school dat dieren je de weg wijzen naar de lokalen, in plaats van nummers. En als kers op de taart brengen we de huisstijl van de school in lijn met de aankleding en uitstraling van het nieuwe gebouw. Een hele toffe, complete droomopdracht. Omdat dieren bij de Fridtjof Nansenschool een hoofdrol hebben, doen we dit project samen met illustrator Marco Faasen. Readme werkt vaker nauw met hem samen voor het visuele verhaal.’

Vrolijke eigenwijsheid
Normaal gesproken hanteert Readme een werkwijze met zes stappen: analyse, bewegwijzeringsplan, ontwerp, materialisering, uitvoering & montage en onderhoud. Door corona, ontwikkelingen in de bouw, én de vrolijke eigenwijsheid van de basisschool liep dat proces een beetje anders. Jeroen: ‘Zo moesten we vanwege de materiaallevering voor de gevelpanelen versneld een ontwerp opleveren. Maar daarvoor moesten we eerste input hebben natuurlijk. Normaal gesproken doen we inspiratiesessies met een kernteam van ongeveer 5 mensen, nu is het hele schoolteam met alle leerkrachten erbij betrokken. En we hebben een intensief participatietraject opgezet waarbij we ook kinderen en ouders hebben geïnterviewd, heel inspirerend.’

Van dromerig zeepaardje tot stoere olifant
De school werkte al met vier werelden en verschillende dieren. Marco: ‘Daar hebben we drie werelden van gemaakt: de zee voor
de onderbouw, land voor de middenbouw en de jungle voor de bovenbouw. We hebben dieren toegevoegd en aangepast. Zo heb ik de dieren voor de jongste kinderen een lieve, dromerige uitstraling gegeven zoals het zeepaardje of de lachende krab. De dieren in de bovenbouw zijn realistischer, stoer en groot, zoals de olifant en de aap. In de werelden vind je ook gekke, vrolijke figuurtjes die in verbinding staan met de dieren en belangrijke handelingen uitvoeren zoals bouwen, zaaien of opruimen. ’

Thuis voelen
De dieren verwelkomen je buiten op de gevelpanelen, maar je vindt ze ook binnen terug in de gebouwcommunicatie. Jeroen: ‘Elke groep heeft zijn eigen dier, zelfs de kleinste kinderen kunnen zo makkelijk herkennen waar ze zijn, de dieren wijzen met pijlen de weg. Maar denk ook aan de folies met dierenafbeelding op de ramen. Voor de bewegwijzering verplaatsen we ons altijd in de gebruiker en bezoeker, hoe vinden zij hun weg? Als je voor het eerst ergens komt, is het belangrijk dat het goed zichtbaar is hoe je je locatie kan vinden. Bij scholen willen we dat leerlingen zich veilig, prettig en thuis voelen. Dat haalt al een stuk spanning weg. Daarnaast vinden we het fantastisch om kinderen te inspireren en bij te dragen aan hun ontwikkeling, educatie en onderwijs. Van het schoolteam kregen we daar veel ruimte en vrijheid voor.’

Blijven ontdekken en verwonderen
In de gebouwcommunicatie van Readme vind je de waarden van het jenaplanonderwijs zoals ontdekken, verwonderen en samenwerken duidelijk terug. Jeroen: ‘Fridtjof maakte vele varende expedities. Zijn boot krijgt een prominente plek aan de centrale muur binnen de school. Met touw en echt zeil maken we er een 3D-beleving van. De boot komt ook terug in de huisstijl, zoals in het logo en op het briefpapier.’

Marco: ‘Ik vind het belangrijk dat kinderen, maar ook leerkrachten en ouders zich telkens weer verwonderen en iets nieuws ontdekken. Daarom halen we kleine fragmenten uit de visuals van de verschillende totaalwerelden en plaatsen die vergroot in het gebouw. Zo zie je bijvoorbeeld opeens een onderzeebootje bij de bezemkast.’

Tijdloos
Jeroen en Marco blikken meer dan tevreden terug op afgelopen periode. Jeroen: ‘Die eerste fase heeft het meeste tijd nodig, die moet je goed doen. Het schoolteam is intensief betrokken, door dat vele contact, staat er nu iets supermoois. We kijken uit naar de volgende fase!’  

Marco: ‘Tijdens het proces hadden we te maken met verschillende mensen, achtergronden en invalshoeken. Door met elkaar mee te bewegen hebben we een tijdloos en daardoor duurzaam ontwerp en huisstijl gecreëerd. Ik denk dat iedereen hier blij van wordt!’

De architect van het gebouw is www.bdgarchitecten.nl

 

 

Terug naar het overzicht

Wat mogen we voor u betekenen?

Bent u verantwoordelijk voor de (her)ontwikkeling van een gebouw? Wij zorgen dat alle bezoekersstromen in de juiste banen worden geleid. Met fysieke en digitale middelen, intuïtief en verrassend, maar altijd in een vormgeving die past bij uw visie en missie. Wij gaan voor een resultaat waar iedereen blij van wordt. Dus bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor bewegwijzering in Nederland? Neem dan contact met ons op